Impact fysieke winkels op webshops


Onderzoek naar de effecten van de opening van een fysieke winkel op de bestaande webshops levert verrassende inzichten op. Deze opening zorgt namelijk voor een toename van gemiddeld 37%  op het webverkeer bij betreffende webshops. Behalve deze toename, is er ook een toename binnen het marktsegment te zien met gemiddeld 27%. Onderzoek geeft aan dat 80% van de bestudeerde winkelopeningen heeft geresulteerd in een toename van het aandeel van deze retailers in het webverkeer. Op het moment dat retailers dus investeren in stenen, worden zij ook online meer zichtbaar.

Op het moment dat een fysieke winkel de deuren moet sluiten, is direct het tegengestelde effect te zien. Hoe groter het aandeel van winkels die sluit in een bepaalde markt, des te groter het verval is in het aandeel van het webverkeer. Gemiddeld genomen is deze daling 4% met als koplopers de kledingmarkt, warenhuizen en het Home-segment.

Bovenstaande resultaten geven een duidelijke samenhang aan tussen fysieke winkels en digitale gebondenheid.

In alle geteste markten waar retailers ook fysieke winkels hadden, lieten de merknamen ook een toename zien in alle vijf de merkgezondheidsstatistieken ten opzichte van een nationale maatstaf.

  1. Awareness Bekendheid van de consument met het merk +4,5%
  2. Impression Waarneming van de consument van het merk +0,6%
  3. Consideration Welwillendheid om het kopen van een merk te overwegen +2,3%
  4. Identification Gevoel van de koper dat het merk aansluit bij zijn of haar karakter en waarden +0,7%
  5. Net Promotor Score Indexscore om loyaliteit van de consument te meten +3,8%

In marktsegmenten waar fysieke winkels aanwezig zijn, wordt nog altijd 84% van de inkopen in deze fysieke winkels gedaan.

Een retailer zou er dus verstandig aan doen om een fysieke winkel te overwegen in zijn strategie omdat deze daarmee ook zijn aandeel in de digitale markt vergroot. Ook zorgt dit voor een versterking van de identificatie van de consument met het merk en dat vergroot weer het klantenbestand van de retailer. Verder is conversie in een fysieke winkel vier keer zo hoog als de online conversie. 

Bovenstaande is onderzocht door de International Council of Shopping Centers en zij hebben de effecten in kaart gebracht in een compleet rapport.

Bovengenoemde samenhang tussen een fysieke shop en een webwinkel kunnen elkaar andersom ook versterken. Op het moment dat je in het bezit ben van een fysieke winkel, kan de toevoeging van een webshop jouw waarde en daarmee naamsbekendheid bij de consument toenemen.

bron | 01-11-2018